fredag 6. februar 2015

PROSJEKT 6 (PRODUKTDESIGN)


Jeg har valgt å designe en spisestol. Materialet jeg har valgt er bjørk på hele stolen. Bjørk er et lyst treverk, noe som har kommet veldig inn i moten de siste årene. Bjørk har også svært god styrkeegenskaper, det er et material som det finnes mye av, som gjør at det blir litt rimeligere. Fordi bjørkevirke ikke framkaller allergi, egner det seg godt til møbler og passer i de fleste hjem. Siden materialet er naturlig skaper det en lunhet i et rom.

På stolen har jeg gått ut i fra standardmål. Jeg valgt veldig enkle former, og kutter ut alle små detaljer. Ryggen på stolen er mye tykkere nederst enn det er øverst, grunnet at de tre plankene står alene trenger de å være solide. De er tynnere øverst sånn at ryggen kan få en naturlig svai, og det er en tilpasset tykkelse sånn at den ikke skal knekke, så man får utnyttet treets spenst og elastisitet. Stolen er tilpasset kroppens former, buet både i setet og ryggen. Jeg buet ned setet fram, for å skjule understellet på stolen og tilpasse beinene. Ryggen og beinene speiler seg på en måte mot hverandre, sånn at alt samer seg på midten.

Stolen er satt sammen av ulike deler, rygg, sete og bein. Og ryggen er da felt ned i setet, mens beslaget på beinene er enda ikke bestemt, det er noe som må høres med snekkeren. Jeg har valgt å fokusere mer på selve designet, enn flere behov enn grunnbehovene på stolen. Jeg har blitt litt inspirert av funksjonalismen, og holdt formene enkle og rene. Prisklassen på dette produktet enger seg ikke for førstegangskjøpere, men det er heller ikke så dyrt at de med normal inntekt ikke har råd. Stolen passer da til voksne mennesker og det passer fint til hverdagsbruk. 







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar